+31 (0)6 30 700 644 info@lokaalinkopen.nl

Koop Lokaal Wouw

DE KRACHT VAN LOKAAL

Lokale ondernemers:
het kloppend hart en de (duurzame)
 ruggengraat van onze gemeenschap

Waarom Koop Lokaal Wouw

In januari 2015 ben ik vanuit Lokaal Inkopen.nl gestart met een initiatief om het kopen bij lokale ondernemers te stimuleren, door vanuit een Facebook pagina de berichten van de lokale Wouwse ondernemers (winkels, verzorgende dienstverleners, horeca en overige ondernemers) te delen.

Wat klein begon is nu uitgebreid tot een dienstverlening zonder verdienaspect met gevraagde en ongevraagde adviezen aan consumenten, winkeliers en de andere ondernemingen in Wouw.

Aandacht via borden aan de ingang van ons dorp (met dank aan @Wouw Promotie), affiches in de verschillende winkels in de feestmaanden en gerichte acties in het dorp door sponsoring en workshops.    

Het doel van Koop Lokaal Wouw is het creëren van een besef bij onze Wouwse inwoners, dat we de leefbaarheid van ons dorp (onze dorpen) in stand moeten houden voor onze kinderen en kleinkinderen. Dit is mogelijk door onze zure verdiende Euro’s, naast online, ook uit te geven bij onze eigen Wouwse ondernemers. Ten einde het lokale ondernemersbestand in stand te houden en waar mogelijk uit te breiden. 

De missie van Koop Lokaal Wouw is om een sterke, dynamische dorpskern te creëren met unieke lokale zelfstandige winkelier en ondernemers uit Wouw, die zowel op het vlak van aanbod als werkgelegenheid een duurzaam karakter hebben.

De visie van Koop Lokaal Wouw is om te streven naar een levendig dorp, waar de leefbaarheid van het dorp, zowel offline als online een divers en duurzaam lokaal aanbod heeft, waardoor het dorp haar eigen uitstraling behoudt.

Koop Lokaal is …
  • shoppen in een buurt waar je iedereen kent
  • investeren in de lokale gemeenschap
  • sterke ondersteuning bieden aan lokale ondernemers
  • een reflex om steeds op zoek te gaan naar een lokale leverancier
  • inzetten op winkels in de kern

Ik merkte tijdens de feestmaanden van 2014, dat onze Wouwse ondernemers moeite hadden het hoofd boven water te houden. De jeugd groeide steeds meer op met het thuis achter de computer online kopen van allerhande boodschappen, kleding en luxere gebruiksartikelen.

Navraag bij de vrienden en vriendinnen van onze dochter en andere Wouwse jeugdigen leerde mij, dat vooral het gemak en het gevoel dat alles veel goedkoper lijkt online, de belangrijkste drijfveren zijn om dat toch maar online te kopen bij grote ketens als Bol.com, Ali Baba (en andere Chinese ketens), Wehkamp, H&M, Amazon, etc.

De service van de lokale winkeliers die ze zelf ook vaak persoonlijk kenden via hun vrienden en vriendinnen als kinderen van de ondernemer, woog daar niet tegen op.

Sociale aspecten als kinderarbeid, duurzaamheidsproblemen via extra CO2 uitstoot, etc. speelde bij die jeugd nog niet de rol, die het inmiddels al wel heeft gelukkig.

Het was te koop en het werd probleemloos geleverd, niet goed, gratis terugsturen en dan niet hoeven te betalen maakte het alleen maar makkelijker.

Dit was voor mij de drijfveer om Koop Lokaal Wouw op te richten.

Lokaal inkopen en ondernemers

Vooral door de coronacrisis, de aanhoudend gespannen internationale politieke situatie en de stelselmatige opwarming van de aarde realiseerde we ons, dat we ineens wel heel afhankelijk werden van onze lokale ondernemers.

 

Zie uit die periode mijn interview in BN de Stem

 

Ineens kwam het besef, bij onze Nederlandse nationale en lokale overheden, om lokaal kopen te stimuleren. Lokale ondernemers kijken steeds meer naar producten en diensten vlakbij huis. Het gaat hierbij meestal om de eerste levensbehoeften, hun grondstoffen en/of hun individuele componenten.

 

De coronacrisis liet zien, dat de afhankelijkheid van leveranciers wereldwijd erg risicovol was.

De lockdown en de financiële gevolgen ervan voor de eigen omgeving zorgde voor heel veel landelijke en lokale initiatieven.

De Oekraïne-oorlog, de oorlog in het Midden-Oosten, de blokkade van het Suezkanaal, de razendsnelle stijging van de energieprijzen, de oplopende prijsinflatie en de afnemende beschikbaarheid van grondstoffen, spelen een rol in het zoeken naar lokale alternatieven.

 

Dat geldt ook voor de negatieve gevolgen van de ‘geglobaliseerde’ toeleveringsketens voor het milieu. Door deze ontwikkelingen zien steeds meer ondernemers lokaal inkopen nu als een strategisch aspect van risicobeheer.

 

Hoewel de landelijke en regionale overheden de aandacht inmiddels weer is verlegd naar andere politieke agendapunten blijven lokale winkels, horeca, dienstverleners en ondernemers het kloppend hart en de (duurzame) ruggengraat van onze Wouwse gemeenschap.

Lokaal kopen en de consument
  1. Persoonlijk

Als je koopt bij een lokale ondernemer weet je bij wie je koopt én word je met veel liefde en passie geholpen. De ondernemer geeft even veel om jou als om zijn producten. Dit uit zich door gevraagde en ongevraagde adviezen, een leuke verpakking én heel veel kennis. Omdat je lokale ondernemer jou kent, krijg je extra en vaak kosteloze service. Ze begrijpen je en jouw lokale behoeften en zijn bereid om extra stappen te zetten om tevredenheid te garanderen.

  • Gratis beschikbaar stellen van producten en diensten bij een reparatie.
  • Een worstje of een eierkoekje voor je kinderen.
  • Sponsoring van je vereniging of evenement, omdat je elkaar kent.
  1. Eerlijk

Producten worden eerlijk geproduceerd. Je weet waar je ze koopt en er wordt transparant gecommuniceerd waar de grondstoffen en onderdelen vandaan komen. Je hebt een persoonlijk aanspreekpunt, waardoor een goeie service een zekere garantie is.

Bij onze lokale winkels hoef je niet dagen te wachten op je aankopen. Je kunt ze vaak direct meenemen of ze worden snel bij je thuis afgeleverd.

  • Goede service zorgt voor goede mond tot mond reclame.
  • Slechte service of fouten zorgt voor afbrekende mond tot mond reclame, zeker in een kleine gemeenschap.
  1. Kwaliteit

Wanneer je lokaal koopt, koop je een goeie kwaliteit. Een lokale ondernemer draagt kwaliteit hoog in het vaandel. De focus ligt op een zo goed mogelijk product leveren, waarmee lokale klanten tevreden zijn.

De kwaliteit is tevens controleerbaar, doordat je het product bij je lokale ondernemer kan bekijken, pakken, voelen en zorgvuldig inspecteren.

  • Goede kwaliteit zorgt voor goede mond tot mond reclame.
  • Slechte kwaliteit zorgt voor afbrekende mond tot mond reclame, zeker in een kleine gemeenschap.
  1. Je voelt je goed

Kopen bij een lokale ondernemer (om de hoek) geeft je een goed gevoel. Je steunt hierdoor een medemens, die je persoonlijk kent met zijn/haar droom. die er kei hard aan werkt en er met hart en ziel voor gaat.

Lokale ondernemers hebben vaak diepgaande kennis over hun producten en kunnen waardevol advies geven. Ze staan klaar om al je vragen te beantwoorden en je te helpen bij het maken van de beste keuze.

  • Je kapper en schoonheidsspecialiste, die je graag mooi maakt.
  • Je winkelier met lokale producten.
  • Je lokale horeca, die je de lekkerste gerechten en drankjes wil voor zetten.
  1. Originaliteit

Je koopt een origineel item dat met hart & ziel is ontworpen. Iets wat niet iedereen heeft. One of a kind! Zonder deze originele ontwerpen zou het aanbod heel saai zijn.

Lokale winkels bieden vaak unieke producten, die je niet bij grote ketens vindt. Dit varieert van handgemaakte ambachten tot lokale specialiteiten.

  • Wouwse cadeautjes.
  • Wouwse dranken en gerechten.
  • Wouwse toeristische activiteiten.
  • Wouwse evenementen.
  1. Teruggeven aan de gemeenschap

Wanneer je bij een kleine ondernemer koopt, blijft jouw geld lokaal circuleren. Het gaat niet naar één of andere fabriek in China, een grote winkelketen ver weg of een onbekende online webshop.

Dit helpt bij het ondersteunen van de lokale economie, het plaatselijke verenigingsleven en het creëren van banen in de Wouwse regio. Waar werk is, willen mensen wonen en waar mensen wonen, blijven voorzieningen zoals scholen, huisartsenpraktijken, zorgcentra, winkels, horeca, podia en sportparken.

  • Lokale ondernemers werken vaak samen met andere lokale ondernemers waardoor de lokale economie een boost krijgt.
  • Lokale ondernemers helpen financieel en/of fysiek bij lokale evenementen ter vermaak van het dorp en de dorpen.
  • Lokale ondernemers zorgen voor de feestelijke verlichtingen en aankleding in de straten tijdens Sint, Kerst en andere feestdagen.
  • Lokale ondernemers zorgen er door sponsoring voor, dat de contributie bij onze verenigingen betaalbaar blijft.
  1. Duurzaam

Wanneer je lokaal koopt, koop je duurzaam. Lokale aankopen vereisen minder transport, wat resulteert in een lagere ecologische voetafdruk. Dit draagt bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot en het behoud van het milieu.

Daarnaast zijn makers bezig met het duurzame aspect in hun producten, door zoveel mogelijk lokale grondstoffen aan te schaffen.

  • De slager haalt zijn vlees bij de lokale boeren of de lokale slachthuizen
  • De bakker haalt zijn ingrediënten bij de lokale molen van de lokale boeren
  • De boerderijwinkel verkoopt lokaal geteelde en gekweekte producten uit de dorpen of de directe regio.

Goed voor jou en de hele gemeenschap

Kortom, het ondersteunen van lokale bedrijven en winkels is niet alleen goed voor jou, maar ook voor de gehele Wouwse gemeenschap. Door lokaal te kopen, investeer je in de toekomst van jouw dorp en help je bij het creëren van een levendige en welvarende omgeving.

 

Beste dorpsgenoot
Wil jij onderstaande poll voor mij in vullen svp.
Iedere reactie, die ik ontvang voor 31 januari 2025 komt in aanmerking voor een lokale diner bon en een lokale waardebon.

 

Met de uitkomsten van deze poll bekijken we hoe we Koop Lokaal Wouw nog beter gaan maken.
Bij voorbaat dank voor je reactie.