Lokaal leegstand voorkomen door onze Inkopen bij plaatselijke ondernemers te doen .NatuurLijk
Ik kan en wil natuurlijk niet in je portemonnee kijken en je kunt je euro’s maar één keer uitgeven, maar toch wil ik het er wel met je over hebben.
Koop je bij grote, onbekende winkelketens, of koop je bij bekende lokale ondernemers. Lokaal wil niet zeggen dat dit alleen voor de dorpen geldt, want ook in een stad, een stadswijken of een stadsdeel komen voor jou bekende ondernemers voor.
Mijn motto hierbij is wat je lokaal haalt is veel specialer, daar haal je producten en diensten uit je eigen omgeving mee binnen. Je kunt hierbij zelf constateren dat iets biologisch is geteeld of gekweekt. Je kunt kopen bij plaatsgenoten die je kent en die kunnen werken bij een lokale ondernemer.
Mijn oproep om lokaal te kopen is bedoeld om kleine(re) middenstanders te steunen en, als het om bijvoorbeeld voedsel gaat: levensmiddelen te kopen die in de buurt –lokaal dus– zijn geproduceerd.
Lokaal inkopen kan betekenen dat je soms iets meer betaald, maar dan staan dan weer voordelen tegenover:
- je lokale ondernemer biedt vaak meer service. Dat is ook wel logisch, want je kent hem en hij kent jou en de lokale ondernemer heeft een goede naam te verliezen.
- de gemoedelijkheid die je vaak tegenkomt. Aandacht voor de mens als klant in plaats van dat je je een nummer voelt.
- Even extra aandacht door een sociaal praatje bijvoorbeeld.
- Aandacht voor mensen die eenzaam zijn, of in een ander sociaal isolement zitten of dreigen te raken.
- Een arm over je schouder of een schouderklopje als je dat nodig hebt.
- het begrip dat wordt getoond omdat je bekend bent en daardoor vertrouwd wordt. Als het je overkomt dat je met het schaamrood op de kaken zonder portemonnee of met een lege portemonnee bij de kassa staat, of als bij het pinnen de limiet bereikt blijkt. Vaak zal de winkelier je dan gul aanbieden dat je morgen kunt komen betalen, zonder dat heel de winkel dat hoeft te horen.
Bovenstaande voordelen zullen bij een grote winkel(keten) in de stad, laat staan bij een webshop niet of in ieder geval niet in deze mate mogelijk zijn.
Lokaal kopen betekent ook: de lokale economie steunen en zelfs meehelpen aan het creëren van banen in je dorp of wijk en is ook milieuvriendelijk(er) kopen. Het scheelt je autokilometers en vaak scheelt het ook in verpakkingsmateriaal en transportkosten.
Iedere euro kun je inderdaad maar één keer uitgeven. Maar daarom is het ook jouw verantwoordelijkheid hóé je deze uitgeeft. Lokaal inkopen is zo gek nog niet. Lokale ondernemers hebben het zwaar, zéker nu je door internetshoppen met één muisklik net zo gemakkelijk iets koopt in China als om de hoek.
Help jij mee om je eigen economie te steunen?
Goed verhaal Johan. Mee eens, maar ook de winkelier zelf zal flink moeten inzetten op een hogere klantgerichtheid, een betere beleving in en rond zijn winkel. Ik kom nog te vaak in een winkel met slechte service, een te klein assortiment en onbekwaam personeel. Daar ga je maar een keer naar toe . Ook moeten de winkeliers nadenken over hun eigen e-commerce en lokale logistiek. Dan wordt 1 + 1 echt 11 ?
Beste Johan,
Ik ben het grotendeels met je eens. Dat is ook een van de redenen dat we recent KijkopRoosendaal.nl zijn gestart: als stimulans van de lokale gemeenschap en om de leegstand in de binnenstad zoveel mogelijk te beperken. Een digitaal platform waarop ondernemers, verenigingen en inwoners met elkaar communiceren. Een platform waarop lokale ondernemers – op momenten dat het hen uitkomt – kunnen laten zien wat zij te bieden hebben: een nieuw product of dienst, een actie of een extra koopavond bijvoorbeeld.
Ons uitgangspunt was om te beginnen in de Roosendaalse binnenstad, omdat het vooral daar niet goed gaat. Je kunt als middenstander nog zulke mooie producten hebben, als niemand ziet dat je ze hebt komen er ook geen klanten. Ons platform is hiervoor een zeer laagdrempelig medium wat een uitstekend middel kan zijn om het aloude ‘shop local, buy local’ een boost te geven. Echter, dan moeten de ondernemers hier zelf ook (pro)actief mee aan de slag gaan. Sommige snappen dat heel goed, andere zien dat (nog) niet. Tot op heden merken we dat het in Roosendaal vrij moeizaam gaat dit besef te laten doordringen. Dit in tegenstelling tot KijkopSteenbergen (waar dit concept voor het eerst is uitgerold) en KijkopBergenopZoom die beide al zeer succesvol zijn en waarop veel organisaties te vinden zijn.
Natuurlijk preek ik hier een beetje voor eigen parochie, maar als ik zie hoe er bakken geld door diezelfde ondernemers worden gespendeerd aan marketing- en reclameactiviteiten die niet het gewenste rendement opleveren (nu zeg ik het nog netjes) en hen (in sommige gevallen) ook nog eens contractueel verplichten tot onzinnige betalingen dan is het soms frustrerend om dit te constateren. Daarnaast speelt er hier nog zoiets als de gunfactor en het voor Roosendaal bekende kat uit de boom kijken, meer dan in buurtstad Bergen op Zoom. Dat maakt het er niet eenvoudiger op.
Verder zie ik dat een organisatie als de VVV zich ook vooral richt op Rosada i.p.v. op de binnenstad. Niets ten nadele van Rosada, maar dat kan zichzelf volgens mij aardig bedruipen. Het zou de VVV sieren om juist bij Rosada te gaan flyeren met ‘gratis kopje koffie’ in de Roosendaalse binnenstad (ik noem maar een zijstraat). De leegloop uit de Passage begint inmiddels belachelijke vormen aan te nemen. Zo wordt het voor de gemiddelde shopper niet aantrekkelijker op om naar de Roosendaalse binnenstad te komen. Zeker niet als er ook nog parkeergeld gevraagd wordt. Gelukkig kunnen fietsers vrijwel overal hun fiets gratis bewaakt stallen, maar dan kun je weer geen grotere aankopen vervoeren.
Om het positief af te sluiten: er zijn zeker aantrekkelijke winkels/ondernemingen in de binnenstad van Roosendaal. De mensen weten het alleen vaak (nog) niet omdat de ondernemers (uitzonderingen daargelaten) dit niet of niet via de juiste kanalen communiceren. Daar ligt dus (voor ons) een taak. Overigens, als ik een product zie dat op internet net iets goedkoper is ga ik toch voor hetzelfde iets duurdere product bij de lokale winkelier. Precies om de redenen die jij opsomde. Op die toegevoegde waarde (Service, met een hoofdletter S) moeten de ondernemers zich vooral gaan en blijven focussen. En een stuk creativiteit helpt hierbij natuurlijk ook mee.
P.S. Ik weet dat jouw blog algemeen bedoeld is, ik heb het voor de gelegenheid betrokken op Roosendaal.