Lokaal inkopen (weer) in trek
Ondernemingen en overheden draaien veel grote aanvragen terug, ten faveure van de lokale collega ondernemers. Service, flexibiliteit maar zeker ook duurzaamheid (maatschappelijk verantwoord ondernemen) zijn belangrijke drijfveren. Voor ondernemers en ondernemende ambtenaren maakt het uit als je elkaar goed kent, van oudsher is er een persoonlijke band. En “ondernemers kopen bij ondernemers”, dat credo is niet veranderd.
Uit eigen onderzoek merk ik dat grote bedrijven weer lokaal gaan inkopen. Snelheid, leverzekerheid, extra service en flexibiliteit zijn in de dagelijkse praktijk belangrijker en de lokale ondernemer (buurman) kan dat beter aan. Zeker door het niet nakomen van afspraken voelen ondernemingen zich vaak in de maling genomen. Met name afspraken over prijs, maar ook allerlei bonus- spaarconstructies of vervangende artikelen. Dat laatste betreft dan vooral “huismerk ”producten die het verkopende bedrijf structureel levert, in plaats van het originele product dat de inkopende partij heeft besteld.
Op dit moment merk ik dat de laatste eurocent achter de komma minder belangrijk wordt dan gemak en zekerheid. Waarmee ik niet wil suggereren dat jij, als lokale ondernemer altijd duurder bent.
De gedachte trend bij mij en mijn collega inkopers was wel dat we met “waterdichte” contracten alles konden oplossen. Zeker ook, met wat van ver kwam en goedkoper en dus zeker ook beter moest zijn.
Hoe het komt dat leveranciers afspraken niet nakomen? Het zal meer onmacht dan onwil zijn. Als je bijvoorbeeld bij Albert Heijn of Jumbo winkelt en zegt: “ik wil dat en dat merk pindakaas”, gaat dat ook niet werken. Maar de lokale winkelier heeft het of gaat het voor je bestellen.
Duurzaamheid, de toekomst voor onze kinderen, wordt opnieuw belangrijker bij het inkopen van producten of diensten. Vermindering van CO2 uitstoot, minder (plastic) verpakkingsmateriaal, minder afval door hergebruik, huren in plaats van kopen, langer gebruik door sneller en beter onderhoud, buiten reguliere werktijden. Trends van de jaren 90 tot de crisisperiode worden weer belangrijker.
Jij als lokale ondernemer kunt daar aan voldoen, korte afstanden, flexibele werktijden, haal en breng service. Kernwoorden die voor jou normaal zijn worden steeds meer gevraagd. Voor ondernemers en ondernemende ambtenaren maakt het uit als je elkaar goed kent, van oudsher is er een persoonlijke band. En “ondernemers kopen bij ondernemers”, dat credo is niet veranderd.
Ben je al klaar voor deze ontwikkelingen en weet je jouw onderscheidende vermogen als lokale partner voor je collega ondernemers al te benutten, dan ga je een goede en leuke tijd tegemoet.
Lukt het nog niet zo goed en je wil wel eens sparren, hoe je dit beter kunt doen, bel of mail me dan en ik geef je een passend antwoord.
Met ondernemende groet
Johan van Loenhout