+31 (0)6 30 700 644 info@lokaalinkopen.nl

“Onkruidwoorden moet je wieden”

In mijn bijna 40-jarige inkoop loopbaan (1985 – heden) heb ik duizenden offertes en inschrijvingen gelezen. De ene wat beter dan de andere echter heel vaak niet stellig en concreet geschreven, door onze Nederlandse bescheidenheid

 

Deze bescheidenheid leidt tot het gebruik van ontzettend veel onkruidwoorden en je teksten passief in plaats van actief worden gelezen.

 

In deze blog geef ik je tips om je volgende offerte vlot, verleidelijk en duidelijk te schrijven.

 

Van een jongedame die ik een tiental jaren heb gesproken heb ik geleerd dat je onkruidwoorden moet wieden om je teksten actief en concreet te maken.

Hoe dan…..? zie ik je denken.

Enige korte en praktische tips.

Uit mijn praktische ervaringen

“In dit plan van aanpak zijn we uitgegaan van een volledige uitrol waarbij elke locatie voorzien wordt van één kast die regelmatig wordt bijgevuld.”
Bedoeld werd: “

“Elke locatie krijgt één kast die wij per week bijvullen”

 

Vermijd hulpwerkwoorden:

Deze woorden voegen in 97% van de gevallen niets toe, erger nog ze maken je zinnen en je bedoelingen zwakker, waardoor de inkoper en zijn beoordelaars al gauw denkt zit het nu in de offerte of wordt het toch meerwerk. Dit gaat je punten kosten.

Enkele voorbeelden uit mijn praktische beoordelingen:
“Na de gunning zullen wij direct starten met het schoonmaken.”

Gebeurt het dan wel of niet? beter is:

“Na de gunning starten wij direct met het schoonmaken”

“Door het inhuren van onze adviseur kunt u veel tijd besparen”

Ja en?), beter is:

“Door het inhuren van onze adviseur bespaart u veel tijd”.

“Wij willen graag op korte termijn contact opnemen met u, om onze opdracht door te spreken.”

Leuk, wanneer en hoe?), beter is:

“Wij maken binnen één dag een afspraak om onze opdracht door te spreken.”

  • Vermijd twijfelwoorden

Deze woorden roepen alleen maar vragen op!.

 

Enkele voorbeelden uit mijn praktische beoordelingen:

“Na een alarmmelding wordt u gebeld.”

Door wie en vooral wanneer?) Beter is:

“Na iedere alarmmelding belt onze hulpdienst u, binnen 5 minuten.”

“Ik ga het volgend week met je bespreken.”

Leuk, wanneer en wat als het niet past of niet doorgaat?) Beter is :

“Ik bespreek het maandagochtend om 10:00 uur met je.”

“Wij zijn zeer betrouwbaar, maar vooral service verlenend.”

Zijn ze dan wel betrouwbaar?) Beter is:

“Wij zijn betrouwbaar en service verlenend.”


Ik daag u uit om bij een volgende offerte vlot en verleidelijk te schrijven, zodat uw teksten uitdagend, concreet en stellig zijn. Gooi je bescheidenheid eens overboord.

 

Hulp nodig?
Vind je het moeilijk om je teksten vlot, verleidelijk en duidelijk te schrijven?

Neem dan eens contact met mij op.

 Samen voorkomen wij een teleurstelling.

Facebooktwitterlinkedinmail